Adatvédelmi ellenőrzések 2019-ben

Nézzünk egy kis statisztikát! 😊

2019-ben a NAIH-nál, mint Hatóságnál összesen 11.619 új ügy indult és a korábbi évekről mintegy 861 áthúzódó ügyet kezeltek.

Nyúljunk egy kicsit a számok mélyére:
Míg 2018-ban 827 vizsgálati eljárás indult adatvédelmi ügyben, 2019-ben ez a szám 1.738.
2018-ban 234 adatvédelmi hatósági ellenőrzést folytattak le, 2019-ben 568-at.
2018-ban 67 adatvédelmi hatósági eljárás indult, 2019-ben 276.

Ezeken kívül többek között adatvédelmi konzultációs ügyeket, információszabadsági ügyeket, jogszabály véleményezéseket és nagy számban DPO (adatvédelmi tisztviselő) nyilvántartásba érkezett elektronikus bejelentéseket kezelt és intézett a NAIH.

A NAIH által nyilvánosságra hozott adatok részletes elemzése során látható, hogy a kérelemre indult ügyek száma lényegesen meghaladja a hivatali eljárások számát.
Ez az, amit mindig hangsúlyozok az ügyfeleknek: igazából nem a Hatóságtól kell tartani, sokkal inkább az elégedetlen ügyfelektől, irigy szomszédoktól, gonosz konkurenciától, akik alig várják, hogy felfedezzenek valamilyen szabálytalanságot a működésünkben és ezzel összefüggésben bejelentést tegyenek a NAIH-nál. Ha ez megtörténik – és a bejelentés nem nyilvánvaló szamárság – akkor a NAIH bizony vizsgálatot fog indítani az ügyben és máris nyakunkon az ellenőrzés.

2019-ben a Hatóság telefonos ügyfélszolgálatára 2933 hívás érkezett. Nézzük meg milyen ügyekben telefonáltak az érdeklődők:

Megnövekedett azon érdeklődők száma, akik a GDPR alapján az őket, mint érintetteket megillető jogok és érdekek védelmében a Hatóság tájékoztatását kérték,

Számos esetben kérték a Hatóság tájékoztatását ingatlantulajdonosok azzal kapcsolatban, hogy milyen jogi lehetőségeik vannak, ha a szomszédjuk az ő ingatlanjukat , bejárati ajtajukat, esetleg a lépcsőházat is megfigyelő kamerát szerelt fel a saját ingatlanára,

Gyakran érkeztek hívások a munkavállalók kamerás megfigyelését illetően is,

Sok esetben maguk az adatkezelők érdeklődtek, hogy hogy végezhetnek jogszerűen kamerás megfigyelést,

Számos kérdés érkezett azzal kapcsolatban is, hogy milyen követelményeknek kell megfelelnie egy webshop indítását tervező személynek vagy szervezetnek,

Nagyon sok telefonáló jelezte, hogy tömegesen kap olyan zaklató jellegű, többnyire marketing célú elektronikus leveleket, esetleg sms-eket, amelyek küldését nem kérte, azokra soha nem iratkozott fel. Sok esetben a levelek alján található internetes hivatkozásra történő kattintás ellenére sem lehet leiratkozni azokról, vagy nincs is leiratkozási link.

A telefonos ügyfélszolgálat népszerűségével ellentétben a személyes ügyfélszolgálatot mindössze 66 alkalommal vették igénybe az ügyfelek, mely a 2018. évi számhoz képest így is 30%-os emelkedést mutat.

Mit kell feltétlenül leszűrnünk a fenti számokból, adatokból?

Az ellenőrzések száma folyamatosan növekszik, nincs tehát idő a halogatásra, itt az ideje minden vállalkozónak rendbe tennie az adatkezelését.
Valószínűleg a jövőben a fenti témák kapcsán (de nem kizárólagosan) várható a legtöbb ellenőrzés (kamerás megfigyelések, webshop-ok, hírlevélküldés). Ne érjen meglepetésként minket egy esetleges levél a NAIH-tól a postaládánkban, készüljünk fel egy ellenőrzésre!

Previous
Previous

Rendben van ez így?

Next
Next

Szükség van szakértőre a GDPR szabályzat elkészítéséhez?